Sodales is ontworpen om informatie, gegevens van / over leden, donateurs en andere relaties van patiëntenorganisaties optimaal te kunnen administreren, dus veilig op te slaan en te bewerken. Er bestaat een koppeling met het web (opgave nieuwe leden & toegang tot besloten deel van de website). Sodales heeft een koppeling met externe pakketen en faciliteiten zoals tele-banking en administratieve pakketten. De rapportages uit Sodales worden gemaakt m.b.v. Ariacom, een database reporting tool. De rapporten kunnen in velerlei vormen worden gemaakt van HTML t/m een CSV bestand voor import bijv. in Excel.
In z’n algemeenheid kan worden gesteld dat Sodales is gebouwd op twee pijlers:
- De wensen van de deelnemende patiëntenorganisatie in het Sodalesproject die hebben geleid tot een gestandaardiseerde verzameling van gegevens.
- Alle beschikbare NEN normen t.a.v. adresverzamelingen en PTT (thans TNT) normen t.a.v. de adressen dienen maximaal te worden toegepast.
Vooralsnog kennen we binnen Sodales drie hoofdgroepen: Persoon, Organisatie en/of Ziekenhuis. In de nieuwe versie (voorjaar 2009) zal er een vierde hoofdgroep bijkomen nl “externe organisaties’.
De tabel voor de hoofdgroep ziekenhuis wordt in principe centraal bijgehouden, dus u hoeft alleen te koppelen, waar wordt uw lid behandeld.
Het aantal te administreren leden, donateurs, relaties is schier onbeperkt.
Het aantal gegevens per lid, donateur, per relaties is ook onbeperkt. Standaard houden diverse leden, gebruikers minimaal zestig informatie velden per relatie bij.
Sodales maakt gebruikt van een SQL database. Per licentie kunnen meer dan één database worden beheerd.